Kérdések és válaszok a jogsegélyszolgálatról

Mi a Háttér – Meleg Jogsegély szolgálat?

A Háttér – Meleg Jogsegélyszolgálat a Háttér Társaság közhasznú egyesület leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű, queer és inteszexuális (LMBTQI) kisebbségek egyenlőségéért dolgozó, jogvédő programja. A szolgálat nemcsak közvetlen esetkezelést és perbeli képviseletet vállal, hanem aktívan részt vesz az LMBTQI embereket érintő jogszabályok kidolgozásában, véleményezésében; valamint az LMBTQI civil szervezetek jogi jellegű ügyeinek intézésében.

Ki fordulhat a szolgálathoz?

A jogsegélyszolgálat nyitva áll minden olyan természetes személy előtt, aki úgy érzi, hogy szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt érte hátrányos megkülönböztetés, zaklatás vagy bántalmazás, vagy ennek bekövetkezésétől lehet tartani. A jogsegélyszolgálat az LMBTQI embereket érintő jogsértések dokumentálásával is foglalkozik, ezért abban az esetben is várjuk jelentkezését, ha nem Ön az áldozat, de valamilyen jogsértésről értesült vagy az eset tanúja volt.

Kik dolgoznak a szolgálatnál?

A telefonos lelkisegély-szolgálatnál önkéntesek dolgoznak, akik a munkára való felkészülés részeként jogi jellegű képzésben is részt vesznek. A jogsegélyszolgálat munkatársai a diszkrimináció területén komoly jártassággal rendelkező, melegbarát jogászok, ügyvédek.

Milyen ügyekkel lehet a szolgálathoz fordulni?

A jogsegélyszolgálat minden olyan ügyben vállalja a segítség nyújtását, amelyben a kérelmező szexuális irányultsága vagy nemi identitása jelentősége miatt ért diszkrimináció.

Ilyen ügyek lehetnek például: 

Munkahelyi diszkrimináció: Munkahelyéről szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt elbocsátották vagy az állásra emiatt nem vették fel; munkáltatója valamely kedvezmény vagy szolgáltatást nyújtását megtagadta vagy kizárta a béremelésből, előléptetésből; munkatársai rendszeresen zaklatják.

Egészségügyi diszkrimináció: Egészségügyi szolgáltató megtagadta a kezelését szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt; HIV+ státusza miatt érte hátrányos megkülönböztetés.

Oktatási diszkrimináció: Oktatási intézménybe szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt nem vették fel; erre hivatkozva elbocsátották vagy fegyelmiben részesítették; akadályozták, hogy oktatóként vagy diákként az oktatási intézményben LMBTQI témájú kezdeményezéseket valósítson meg.

Szolgáltatási diszkrimináció: Szolgáltató (pl. bank, biztosító) nem, vagy csak rosszabb feltételekkel volt hajlandó szerződést kötni; vendéglátó-ipari egység (pl. étterem, diszkó) megtagadta a kiszolgálást; sport- vagy szabadidőklub elutasította tagsági kérelmét; lakáshirdetés feladója elállt a bérleti szerződéstől, miután kiderült szexuális irányultsága vagy nemi identitása.

Bevándorlás, menekültügy: Hazájában szexuális irányultsága vagy nemi identitása miatt üldözték; azonos nemű párjával Magyarországon szeretne letelepedni; szeretné megszerezni a magyar állampolgárságot.

Erőszakos támadások: Utcán, iskolában vagy munkahelyén fizikailag bántalmazták; nemi erőszak áldozatává vált; családtagjai részéről rendszeresen éri bántalmazás.

Bejegyzett élettársi kapcsolat: Bővebb információra van szüksége a bejegyzett élettársi kapcsolatról; problémája akadt a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése vagy az azzal járó jogosultságok érvényesítése során; vagyonjogi szerződést szeretne kötni; párja javára kíván végrendelkezni.

Gyermekvállalás, gyermekelhelyezés: Gyermeket szeretne örökbefogadni vagy mesterséges megtermékenyítésben részt venni; azonos nemű partnerével közösen nevelt gyermekének helyzetét szeretnék jogilag rendezni; gyermek-elhelyezési per során van szüksége segítségre.

Milyen segítséget tud nyújtani a szolgálat?

Tájékoztatás: A telefonos lelkisegély-szolgálat ügyelői azonnali tájékoztatást nyújtanak a hatályos jogi szabályozás kapcsán felmerülő leggyakoribb kérdésekre. Bonyolultabb kérdések esetén a jogsegélyszolgálat munkatársai e-mailben vagy telefonon adnak választ a felmerült kérdésekre.

Beadványszerkesztés: Munkatársaink vállalják kérelmek, feljelentések elkészítésében való közreműködést.

Okiratszerkesztés: Munkatársaink vállalják különböző okiratok (pl. végrendeletek, vagyonjogi szerződések, kérelmek, feljelentések) elkészítésében való közreműködést.

Közvetítés: Munkatársaink vállalják jogviták (pl. munkaügyi viták, kártérítési ügyek) peren kívüli megállapodás keretében történő rendezésében való közreműködést.

Képviselet: Munkatársaink indokolt esetben vállalják az ügyfelek képviseletét az Egyenlő Bánásmód Hatóság, bíróságok és más hatóságok, hivatalok előtt. 

Mennyit kell fizetni?

A jogsegélyszolgálat igénybevétele ingyenes, az ügyvédi munkadíjat a jogsegélyszolgálat vállalja, ugyanakkor az esetlegesen felmerülő eljárási költségeket az ügyfélnek kell fizetnie.

Adatkezelés

A hozzánk fordulók adatait bizalmasan kezeljük, sem a média, sem harmadik fél számára információt át nem adunk. Ügyvédeinket köti az ügyvédi titoktartás. A jogsegélyszolgálathoz érkező megkeresésekről anonim statisztikákat vezetünk.

Hogyan érhető el a szolgálat?

Jogi felvilágosításért forduljon telefonos lelkisegélyszolgálatunkhoz, amely minden nap 18-23 óra között elérhető el a (80) 505-605 ingyenes hívható telefonszámon, valamint a (1) 329-3380 telefonszámon. Ha ügye jogi szakértőt igényel, a telefonos szolgálat munkatársai megadják Önnek ügyvédünk telefonszámát. A jogsegélyszolgálat munkatársait közvetlenül a jogsegely [kukac] hatter [pont] hu e-mail címen és postacímünkön érheti el.

Hirdetés

Impresszum

© 2011-2014 Háttér Társaság

1380 Budapest, Pf. 1055
Telefon: (1) 238 0046, (1) 329 2670
Fax: (1) 799 8418
E-mail: hatter@hatter.hu